Mevcut binaların değerlendirilmesi üç adım olarak ele alınabilir.
- Kapasitenin Belirlenmesi: Mevcut binanın taşıyıcı sistem özellikleri, elemanların geometrik ve mekanik özellikleri ve deprem etkisi altında beklenen kesit kapasitelerinin hesabı
- Talebin Belirlenmesi: Göz önüne alınan tasarım depremi altında ortaya çıkacak kesit etkileri, şekil değiştirme ve yer değiştirme hesapları
- Karşılaştırma ve Sonuç: Deprem etkisi altında kesitlerde ve elemanlarda oluşan talebin mevcut kapasiteyle karşılaştırılması ve hasar sınır durumlarının belirlenmesi. Sonuçlar neticesinde binanın hedef performans sınır değerlerini karşılayıp karşılamadığının belirlenmesi
Kesitler davranışlarına göre sünek ve gevrek olarak ayrılırlar. Sünek bir kesitte iç kuvvet ve şekil değiştirme grafiği aşağıda verilmiştir. İlk eğride elastik davranış ve daha sonra elasto-plastik davranış ortaya çıkar. Elastik ötesi davranışın belirgin başlangıcı Sınırlı Hasar (SHB) ve iç kuvvetlerin azalarak güç tükenmesinin ortaya çıktığı nokta ise İleri Hasar (İHB) Olarak tanımlayabiliriz. Kontrollü hasar noktası ise bu iki noktanın arasında olup kesitin dayanımının güvenli olarak sağlayabileceği elastik ötesi davranışın sınırı olarak görebilir ve bu bölgeyi Belirgin Hasar Bölgesi olarak tanımlanır.
Mevcut binaların deprem performanslarının değerlendirilmesinde göz önüne alınmak üzere TBDY-18 Bölüm 2.2’de dört farklı deprem etkisi tanımlanmıştır. Dönüş periyotları incelendiğinde binanın ömrü boyunca maruz kalabileceği en büyük deprem DD1 seviyesindedir. Tasarım depremi olarakda adlandırılan DD2 deprem düzeyi bina önem katsayısı (I=1) olan depremlerin tasarımda göz önüne alınan deprem olarak sınıflandırılır.
Yönetmelikte deprem performans değerlendirmesinde performansa kavramına dayalı analiz öngörülmüştür. Yönetmelikte verilen ilgili tablo incelendiğinde, değerlendirmesi yapılan binalarda, küçük depremleri hasarsız atlatması, büyük depremleri (Tasarım Depremi-DD2) can güvenliği sağlayan (Kontrollü Hasar) hasarla atlatılması, çok büyük depremlerde (DD1 seviyesi) ise; toptan göçme olmadan performans hedefini gerçekleştirmesi hedeflenmiştir.
Performans değerlendirmesi düşey yüklerin ve deprem yüklerinin ortak etkisi altında incelenir ve bu etki altında binada meydana gelecek hasar seviyeleri hesaplanır. Binanın deprem performansı taşıyıcı sistem elemanlarının deprem hasar seviyesinin bir bütünü olarak ifade edilir .
Doğrusal elastik yöntemlerde göreli kat ötelemeleri taşıyıcı olmayan elemanların hasarını sınırlı tutmak için sınırlandırılırken, doğrusal olmayan yöntemle beton ve donatının birim uzamaları sınırlandırıldığı için ayrıca göreli kat ötelemesi kontrolüne ihtiyaç duyulmaz.
| |
|
| |
|
📌 Eğitim listesini Youtube üzerinden izlemek için aşağıdaki eğitim listesine bakabilirsiniz.
0 Comments
Yorum Gönder