Taşıyıcı sistem davranışı bu yöntem ile daha gerçekci olarak irdelenir.
Yapısal sistemin davranışı belirlemek için elastik yöntemin aksine daha çok
parametreye ihtiyaç duyulmaktadır. Taşıyıcı sistem düzensizliği analiz
yöntemini etkilediğinden ve birçok kabule dayandığından analizin
güvenirliliğide daha az olacaktır. Şekildeğiştirmeye göre tasarım olarak
adlandırılan bu analizde, taşıyıcı sistem hedef yerdeğiştirmeye ulaştığında,
binanın beklenen hedef performansı kontrol edilir.
Güncel deprem yönetmeliği (TBDY-2018) bölüm 15.5-te tanımlan doğrusal ve bölüm 15.6-da tanımlanan doğrusal olmayan hesap yöntemi ile binaların deprem etkisi altında performans değerlendirmesini
inceler. Doğrusal olmayan hesap yöntemleri Bölüm 5-te tanımlandığı gibi, tek modlu itme yöntemleri
çok modlu itme yöntemleri zaman tanım alanında doğrusal olmayan hesap yöntemi olarak tanımlamaktadır.
Güncel yönetmelik (TBDY-2018) tek modlu yöntemini,
mod birleştirme yönteminin tek modlu uygulamasının artımsal karşılığılı olarak tanımlar. Göz önüne
alınand deprem doğrultusunda hakim mod şekli ile orantılı şekilde hedef
yerdeğiştirme talebine kadar taşıyıcı sistem artımsal olarak ittirilir. Her
bir adımda sistemde meydana gelen yerdeğiştirme, plastik şekildeğiştirme ve iç
kuvvetler ile bunların birikimli değerleri hesaplanır. Son adımda şekil
değiştirme talebine karşılık gelen birikimli değerler, şekildeğiştirme esas
hesap değeleri elde edilir. Sabit tek modlu ve değişken tek modlu itme yöntemi
ile hesap analizi yapılır. Değişken tek modlu yönteminde modal kapasite eğrisi
doğrudan elde edilir. Sabit tek modlu itme yöntemi ise modal kapasite eğrisine
dönüşüm yapmak gerekecektir.
Resim 1 - Tek Modlu İtme Yöntemi Yükleme Durumu
📹 Tek modlu itme yöntemi ile deprem değerlendirmesi eğitimimize ve
tüm videolara Youtube kanalımızdan erişebilirsiniz.
Sabit tek modlu itme yöntemi
birinci modun etkili olduğu düşük katlı binalarda ve binanın burulma
düzensizliğinin sınırlı olduğu durumlarda yeterli yaklaşım sağlar.
Değişken modlu itme yönteminde her bir itme adımında meydana gelen plastik mafsallar dikkate
alınarak yenilenen titreşim hesabı ile değişken mod şekline uyumlu
olarak taşıyıcı sistem ittirilir. İtme eğrisine gerek kalmaksızın
modal kapasite eğrisi direk elde edilir. Her iki yöntemin detayları
güncel TBDY-2018 EK-5B’de verilmiştir.
Resim 2 - Statik İtme Eğrisi ve Modal Kapasite
Eğrisi
Statik itme eğrisi, taşıyıcı sistem özellikleri bağlı olup,
taşıyıcı sistemin doğrusal olmayan davranışla karşıladığı taban
kesme kuvvetini ve tepe yerdeğiştirmesi arasındaki ilişkiyi
gösterir. Statik itme analizinde yatay kuvvet (taban kesmesi)
arttıkça plastik yerdeğiştirmeler büyümekte ve sistemde hasar
oluşmaktadır. Her bir adımda plastik mafsalların ortaya çıkış sırası
izlenmesi yapı sistemi hakkında bizlere davranış hakkında bilgi
verecektir. Doğrusal olmayan statik itme analizinde aşağıdaki
kabuller yapılır:
Plastik şekil değiştirmeler belirli kesitlerde toplandığı kabul
edilir ve plastik mafsal kabulü yapılır.
Plastik mafsallar kesitlerin en çok zorlandığı bölgelerde yani,
kolon ve kirişlerin uçlarında, perdelerde ise her katın tabanında
oluşacağı kabul edilir.
Düşey taşıyıcı elemanlarda eksenel kuvvetin etkisi dikkate
alınarak karşılıklı etki diyagramı mevcut malzeme dayanımları
kullanılarak belirlenerek hesap analizinde dikkate alınır.
Betonarme kesitlerde daha gerçekci bir yaklaşım için çatlamış
eğilme rijitlikleri kabul edilir.
Zaman tanım alanında doğrusal hesap yöntemi bir deprem hareketi
altındaki taşıyıcı sistemin hareket denklemi sayısal olarak
çözülerek, sistemin elastik ve plastik yerdeğiştirmeleri, kesit iç
kuvvetleri, plastik mafsal dönmeleri ve malzemede oluşan birim
uzalma/kısalma talepleri belirlenir. Çözümü en kapsamlı olan bu
analizde analiz kabulleri fazla olacağından, taşıyıcı sistem
matematik modeli daha hassas olarak yapılır. Ayrıca, analizde
kullanılacak deprem kayıtları yönetmelikte verilen elastik
spektrum eğrisi ile uyuşması gerekmektedir. Deprem kayıtları
birbirine dik her iki doğrultuda aynı anda uygulanarak analiz
edilir.
Resim 3 - Zaman Tanım Alanında Doğrusal Olmayan Hesap Analizi
📌 Mevcut binaların değerlendirilmesi eğitimlerimizi Youtube
kanalımızdan veya aşağıdaki oynatma listesinden
ulaşabilirsiniz.
0 Comments
Yorum Gönder