📘 Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (TBDY-2018) kapsamında dayanıma göre tasarım hesap aşamaları Bölüm 4’te detaylıca açıklanmıştır. Tablo 4.1 kullanılarak taşıyıcı sistem tipine göre Taşıyıcı Sistem Davranış Katsayısı (R) ve Dayanım Fazlalığı Katsayısı (D) belirlenmektedir. Bu katsayılar ile yapıdaki taban kesme kuvveti hesaplanır.

🧩 Ancak bazı özel durumlardaki yapılarda – örneğin alt katı bodrum olan ya da üst bölümü farklı sistemle çözülen yapılarda – hangi R ve D katsayısının esas alınacağı önemli bir tasarım sorunudur. Üst sistemin mi yoksa alt sistemin mi sünekliğine göre tasarım yapılmalı?

📌 TBDY 2018 Madde 4.3.6 bu konuya açıklık getirmektedir. Alt ve üst bölümde farklı davranış gösteren taşıyıcı sistemler olması durumunda hangi iç kuvvetlerin dikkate alınacağı, kullanılacak katsayılar ve dikkat edilmesi gereken kurallar tanımlanmıştır.

🎥 Bu konuda hazırladığımız eğitim serisinde, farklı R ve D katsayılarının aynı yapı içinde nasıl tanımlanacağı ve analiz edileceği adım adım anlatılmıştır.

📌 Eğitim İçeriğinde Ele Alınan Başlıca Konular:

  • 🔹 R ve D katsayılarının tanımı, amacı ve mühendislik anlamı
  • 🔹 Alt sistem – üst sistem ayrımı (örnek: rijit bodrum – hafif çelik üst yapı)
  • 🔹 TBDY 2018 Madde 4.3.4.2 ve 4.3.6 yorumları
  • 🔹 R katsayısının yapı içinde bölgesel farklı alınmasının sınırlamaları
  • 🔹 Kat ötelenme sınırları, süneklik süreksizliği ve rijitlik farklarının etkileri
  • 🔹 Uygulamada dikkat edilmesi gereken hesap adımları ve yazılım ortamında tanımlama yöntemleri


🎯 Kimler İçin Uygun?

📌 Bu eğitim serisi deprem mühendisliği ile ilgilenen tüm yapı mühendisleri, tasarım ofislerinde çalışan profesyoneller, yüksek lisans/doktora öğrencileri ve doğrusal olmayan davranışları analiz eden kişiler için hazırlanmıştır.

📺 Daha fazla içerik ve güncel videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!


🏷️ Etiketler:
#DepremMühendisliği #Rkatsayısı #TBDY2018 #YapıTasarımı #Süneklik #YatayÖteleme #AltÜstSistem #YapıDinamiği #MühendislikEğitimi #İnşaatMühendisliği